• Русский
  • Українська
  • English
Асоціація Ландшафтних Архітекторів України
МЕНЮ
  • Головна
  • Про Нас
    • Статут
  • Новини
    • Новини зеленого світу
    • Новини АЛАУ
  • Конкурси
  • Освіта
    • ВНЗи України
    • Тренінги
    • Семінари
    • Курси
  • Статті
  • Партнери
  • Контакти

Тенденції художньо-декоративного освітлення міського середовища

Життя сучасного міста неможлива без штучного освітлення. Більшість жителів вважають за краще відпочивати і спілкуватися у вечірній час, а для ряду професій і робочий час в міських просторах збігається з темним часом доби, яке триваліше в осінньо-зимовий період.
Але що ж таке світло? Багато, навіть і не знають, що дослідження Ісаака Ньютона не обмежуються падаючим з дерева яблуком

tendencii osvesheniya

Наталія Войко

Доцент кафедри містобудування Київського Національного Університету Будівництва та Архітектури

Пропустивши сонячний промінь через скляну призму, він виявив, що біле світло насправді складається з семи різних кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього і фіолетового, тобто колір насправді створюється світлом. Без світла світ занурюється в темряву. Дотримуючись Ньютону, який продемонстрував, що біле світло утворюється спектром різних кольорів, Організація Об'єднаних Націй намагається донести до всього світу важливість світла в побудові більш стійкого і мирного майбутнього. І в зв'язку з цим проголосила 2015 рік МІЖНАРОДНИМ РОКОМ СВІТЛА І СВІТЛА НА ОСНОВІ ТЕХНОЛОГІЇ.
Всю історію розвитку штучного освітлення можна розділити на два періоди: «доелектричну» і власне «електричний».
1. Протягом усього першого періоду принцип освітлення залишався незмінним: джерелом штучного світла було полум'я палаючого дерева, гніту або струмінь газу. Гнотовий світильник був створений в V столітті до нашої ери в Греції, і цей технічний принцип залишався головним для джерел штучного освітлення протягом майже протягом 25 століть.
2. Другий період починається з винаходу електричної лампочки розжарювання і налічує не більше двох століть. Він воістину революційний в розвитку освітлювальної техніки. І ми можемо спостерігати, як на наших очах світлові технології проникають в різні сфери діяльності: сприяють вирішенню глобальних проблем енергозабезпечення, освіти, сільського господарства, охорони здоров'я та ін.
В останні десятиліття були відкриті неймовірні можливості технологій використання світла для архітектури та дизайну. Технічний прогрес змінив вигляд оточуючого нас світу і створив абсолютно нові умови життя. Що в свою чергу призвело до створення нових типів будинків, нової архітектури і дизайну зовнішнього середовища.
Естетична функція електричного світла, в зовнішньому освітленні деяких об'єктів і в світловій рекламі, стала домінуючою вже в 20-х роках XX століття. Складалося розуміння штучного освітлення як самостійного елементу або розділу архітектури, а світла - як архітектурного матеріалу і засоби художньої виразності. Народилися абсолютно нові поняття - "архітектурне освітлення" і "світлова архітектура". Термін "світлова архітектура", виник в 30-і роки ХХ століття в зв'язку з експериментами талановитого архітектора А. Шпеєра, улюбленця А. Гітлера, який запропонував організовувати простір світлом. Так під час Олімпійських ігор в Берліні (1936р.) Арена по периметру була оточена потужними зенітними ліхтарями, світло яких був спрямований в небо. Стовпи світла створювали ілюзорний об'єкт, який виробляв на очевидців приголомшливий ефект.
Пізніше термін «світлова архітектура» застосовувався до нічних хмарочосах. Днем, облицьовані дзеркальними панелями, будівлі відбивали навколишнє середовище і були непроникними для очей, вночі, коли спалахували вікна, навпаки, ставали повністю кількістю переглядів. Їх образ формував інтер'єрний світло.
У 20-і роки XX століття архітектори радянського авангарду, функціоналістів і експресіоністи широко використовували ефекти світла в своїх проектах. Естетика "інтернаціональної" архітектури зі скла і металу яскраво звучала в офісних будівлях в післявоєнні роки, коли інтер'єри залив світло люмінесцентних ламп, і будівлі Г. Баншафта, Л. Міс ван дер Рое, Ф. Джонсона, Д. Понті та ін. Архітекторів оголили своє раніше невидиме "нутро", радикально змінили свій денний тектонічний і подібний характер.
Сьогодні штучне освітлення є обов'язковим елементом інженерно-технічної інфраструктури міста. У той же час в теорії і практиці сучасного містобудування явно недооцінюються творчий потенціал і багатющі можливості зовнішнього освітлення. Художня інтерпретація архітектурного середовища, традиційно проектується з розрахунком на умови денного зорового сприйняття. А зовнішнє освітлення входить в розділ інженерного обладнання міських територій, і, на превеликий жаль, не включає питання естетики.
Незважаючи на це в містах підвищуються рівень штучного освітлення, розширюються освітлювані площі. Міське середовище стає світліше і комфортніше. Змінюється і ускладнюється міської колорит (від монохромного тепло-білого світла при лампах розжарювання у всіх міських зонах в першій половині XX століття - до кольорового висвітлення). Удосконалюється світловий масштаб міського середовища. Розширюється діапазон освітлювальних установок. Замість звичайних ліхтарів початку століття з'явилася широка палітра світильників. Штучне освітлення ставати мобільним динамічним і ефективним елементом нічного міста.
У зв'язку з цим, необхідно також звернути увагу на таку проблему як світлове забруднення навколишнього нас середовища, пов'язане з засвічування нічного неба штучними джерелами - світловий зміг. Світло від вуличних джерел, реклами, різних світло-уявлень розсіюється в нижніх шарах атмосфери, заважає проведенню астрономічних спостережень і змінює біоритми живих істот.
Крім того це призводить до марнотратства електроенергії, впливає на цикл зростання багатьох рослин, збиває з шляху перелітних птахів. Не до кінця досліджено вплив світлового забруднення на організм людини. Помічені відхилення в гормональному балансі, пов'язаним з більш прийнятною циклом дня і ночі (менш міцний сон, швидка стомлюваність).
У зв'язку з цим необхідно чітко виявити функції зовнішнього освітлення.
Прийнято вважати, що зовнішнє освітлення виконує дві основні функції.
Перша функція - містобудівна, яка передбачає декоративно-художнє освітлення в темний час доби підкреслює художні, естетичні якості об'єктів архітектури і розкриває творчі задуми авторів. Зовнішнє освітлення впливає на сприйняття форми і кольору об'єкта і робить в нічні години то, що робить архітектура протягом дня: структурує і організовує просторове середовище.
Друга - соціальна, дозволяє збільшити час спілкування жителів міста за рахунок використання освітлення і створює особливу урочисту обстановку в зоні громадської активності. Професійне освітлення зменшує криміногенність обстановки, розвиває в людях почуття смаку, підвищуючи, таким чином, культурний рівень суспільства.
Специфіка освітлення міських територій, різних об'єктів і ділянок міського середовища визначається в залежності від їх функціонального призначення з урахуванням зорового сприйняття людей. При цьому, визначаючи умови зорового сприйняття навколишнього простору, враховують: різну швидкість переміщення (транспортну і пішохідну), різні умови зорової адаптації і контраст з оточенням, різний поведінковий настрій городян.
Середа транспортних магістралей, вулиць, паркінгів завдяки чіткості її просторових меж і кількості та якості світла і світловий інформації різко контрастує з пішохідними зонами.
Освітлення міських просторів, здійснюють за типами відповідно до функціонального призначення територій: рух, спілкування, відпочинок.
Простору спілкування це вузлові елементи пішохідної структури, що представляють собою локальні фрагменти міського середовища, що виділяються функціональною активністю. На цих просторах формується композиційна взаємозв'язок елементів благоустрою з природним оточенням за допомогою світла і кольору, багатства прийомів освітлення, активності візуальної інформації.
Простору пішохідного руху вимагають більш технологічного освітлення. Тут головне значення має видимість на певних відстанях, орієнтація в просторі і почуття безпеки. На цих просторах використовується візуальна інформація у вигляді світлових покажчиків, табло, знаків, символів.
Простір відпочинку це локальні освітлювані ділянки в рекреаційних зонах, де необхідно забезпечити можливість відпочинку, вільного спілкування між людьми і контакти з природою. Тут краща візуальна ізольованість від оточення і сприятлива психологічна атмосфера, яку можна створити, використовуючи камерний масштаб світлових просторів і декоративну мальовничість світлових композицій. І всіма цими питаннями сьогодні займаються дизайнери світу.
Сучасні дизайнери світу це люди, майстерно володіють технологій освітлення як інструментом мистецтва, і використовують його в дизайні міського середовища. Вони створюють естетико-технічну культуру освітлення.
Для створення сучасного професійного зовнішнього освітлення міського середовища дизайнери світу повинні враховувати різні вимоги і умови - такі як психологічне сприйняття нічного міста, безпеку, захищеність і вільна орієнтації в просторі, виявлення своєрідності міста, ідентифікації міського простору та ін.
Психологічне сприйняття нічного міста. Сприйняття нічного міста дуже залежить від того, як вона освітлена. Освітлення нічного міста може викликати почуття гостинності, теплоти, радості, навіть хвилювання, або навпаки страху, нервової збудженості і дискомфорту.
Безпека забезпечується за рахунок видимості перешкод при пересуванні. Чітка видимість будь-яку потенційну перешкоди в навколишньому просторі дозволяє уникнути травм: ступені, пандуси і тому подібні споруди повинні бути видні. Правильно організоване освітлення забезпечує безпечний дорожній рух, заспокійливо діє на водіїв автотранспорту і пішоходів, створює відчуття комфорту у жителів міста.
Захищеність досягається попередженням злочинів за рахунок використання освітлення. Освітлення захищає людей, їх власність і допомагає утримати зловмисників. Люди на вулиці судять про наміри наближаються пішоходів, на підставі зовнішнього вигляду людини, його виразу обличчя. Жителі міста і його гості однаково позитивно оцінюють почуття безпеки, яке виникає в добре освітленому місці. Погано освітлений місто не приваблює туристів, що позначається на його економіці.
Орієнтація в місті досягається шляхом організації диференційованого освітлення. Різниця в освітленні головних і другорядних доріг, а також освітлення орієнтирів на місцевості, наприклад, освітлення куполів церков, високих будівель і мостів допомагає орієнтації в місті.
Своєрідність і образність міських районів або освітлюваних об'єктів у вечірній і нічний час виявляється шляхом підкреслення світлом певних рис (наприклад, стильових особливостей, деталей архітектури або привабливих природних елементів). Навіть нудний фасад адміністративної будівлі можна перетворити в хвилюючу живу, туристичну визначну пам'ятку.
Гнучкість і динамічність штучного освітлення в порівнянні з плавними змінами природного освітлення дозволяє створювати нові зорові образи міського ландшафту. Багато освітлювані об'єкти стають символами певних місць. Одним з характерних прикладів є Ейфелева вежа. Ця споруда дуже вражаюче виглядає вдень, але підсвічується вночі на тлі темного оточення воно ще більшою мірою заволодіває поглядами. Іншим прикладом такого роду є висвітлення Тріумфальної Арки, споруди-символу, що асоціюється у багатьох з діловим центром Парижа.
Реклама за рахунок використання освітлення ефективно ідентифікує міські об'єкти (торговельні, промислові підприємства та інші громадські будівлі та споруди). Реклама допомагає в залученні відвідувачів і формуванні позитивного образу компанії. Але в той же час не можна не враховувати проблему візуального хаосу, створювану конструкціями світло-рекламних установок на фасадах і дахах будівель, які ігнорують, а іноді практично знищують їх архітектуру за рахунок створення світлових або світло-і кольорово-динамічних малюнків з використанням різних текстових, знакових, орнаментальних і образотворчих елементів. Проблему візуального хаосу в розвинених країнах вирішують регламентують заходами.
Особливий напрямок в освітленні породило широке застосування газосвітних ламп, так зване «неонове мистецтво». Ці тенденції ведуть до «медіа-архітектурі» з новими концепціями простору і часу.
Видовищність динамічних світлових ефектів набуває все більшої популярності. Сучасні системи управління шляхом зміни інтенсивності, кольору, кількості та напрямку випромінювання дозволяють створювати світлові вистави для організації розваг, веселощів і відпочинку в місті. Подібні шоу можуть бути адаптовані до часу дня чи року, навколишньої температури або швидкості вітру. Їх можна доповнити звуком, рушійною водою або яким-небудь іншим спеціальним ефектом.
Всі перераховані вище вимоги і умови багато в чому взаємопов'язані і формуються шляхом застосування відповідних прийомів. Для освітлення архітектурних об'єктів використовуються різні прийоми освітлення. Наприклад, заповнююче освітлення фасадів будівель, з виділенням за допомогою світлотіней його структури, декоративно-пластичних елементів, обсягу, фактури; освітлення контурів дахів, як елементів вінчають будівлю або висвітлення горизонтального орнаменту карниза; виділення силуету колон з позитивним або негативним контрастом щодо фону; освітлення домінуючих об'єктів: мостів, культових споруд, важливих громадських будівель; освітлення паркових об'єктів: скульптур, монументів, МАФів, підсвічування ландшафтних композицій, солітерів, груп дерев, водних джерел, фонтанів і т. д.
Вибір засобів освітлення визначається архітектурним чином об'єктів або самим ландшафтом і композиційним задумом автора. Можна зробити висновок, що світлотехніка в наші дні - важливий компонент організації міського середовища. Професійне освітлення міських об'єктів - це не тільки комфорт і безпеку людей в темний час доби, а й потужний інструмент у руках дизайнера, що дозволяє моделювати різні аспекти естетичного сприйняття зовнішнього середовища.
Таким чином, сьогодні визначилася нова сфера професійної діяльності, спрямована на рішення освітлення в архітектурних і в містобудівних проектах. Схема роботи архітекторів і містобудівників з інженерами-світлотехніками і дизайнерами світла - аналогічна «класичною» схемою співпраці зодчого і конструктора в традиційній (матеріально-просторової) архітектурі. У світловий архітектурі головне - створення виразного архітектурно-світлового образу міського середовища.

  • Про Нас
  • Новини
Вверх

«АССОЦИАЦИЯ ЛАНДШАФТНЫХ АРХИТЕКТОРОВ УКРАИНЫ»

"АЛАУ" является общественным объединением, созданным по решению Учредительного собрания учредителей Союза в соответствии с Конституцией Украины. Деятельность Союза имеет общественный характер, не противоречит его взаимодействию с органами государственной власти, тесного контакта с другими общественными объединениями, движениями, фондами и отдельными гражданами.

Контактная информация

  • Телефон: +38 (050) 352-06-70
  • E-mail: alaukraine@ukr.net

Наша страница в Facebook

Facebook

Copyright © 2015 Ассоциация Ландшафтных Архитекторов Украины